23948sdkhjf

Nyordning i glasbranschen

Den svenska glas- och porslinskedjan Inspiration som fört en tynande tillvaro på senare år, har fått nya ägare som nu söker franchisetagare för att snabbt kunna expandera kraftigt. Samtidigt har Duka köpts upp av Cervera, som kommer att fasa ut butiksvarumärket Duka.

– Läget i branschen är rörigt just nu, och därför finns det möjligheter att utveckla något nytt, säger Fredrik Herslow, vd för Herslow och Partners som i december köpte Inspiration av Bergendahlsgruppen. Inspiration bildades år 2005, sedan den frivilliga fackhandelskedjan Duka splittrats. Inspiration kom initialt att bestå av ett femtiotal tidigare Duka-butiker, men antalet har snabbt minskat till dagens 13. Nu är planen att Inspiration ska öppna fler butiker. Målet är att kedjan ska bestå av 40–50 butiker över hela Sverige. – Vi ska inte finnas överallt, men ha god täckning, säger Fredrik Herslow, och tillägger att Inspiration behövs på marknaden för att erbjuda valmöjligheter för både konsumenter, handlare och leverantörer nu när Cervera blir en dominerande aktör på marknaden. Duka sålde nyligen 28 av kedjans butiker till konkurrenten Cervera, som också köpt rätten till butiksnamnet Duka. Det betyder att butiks­varumärket Duka kommer att fasas ut från den svenska marknaden. Vad som kommer att hända med återstående Duka-butiker framstår i skrivande stund som oklart. Ingen företrädare för Duka har kunnat nås för en kommentar. Bakgrunden till glas- och porslinskedjornas problem ligger bland annat i förändrade köpbeteenden. – Av tradition är Cervera och Duka starka på samlarporslin och gåvor, men dagens unga köper inte porslin och glas på det sättet. Unga människor byter porslin oftare. De handlar nytt när de flyttar, eller när de vill göra om hemma, och de efterfrågar porslin i lägre prisklasser, säger Cerveras vd Håkan Filipsson. Cervera har dragit slutsatsen att man behöver se över sortimentsmixen, och satsar framöver på att utveckla ett eget varumärke med fräscha prisvärda varor i kortare serier som ett komplement till de varumärken som företaget säljer. När det gäller vardagsporslin ser han Ikea och Åhléns som starka konkurrenter, men det finns också annat som konkurrerar om kundens plånbok. – Kvinnor köper ofta kläder när de vill pigga upp sig. Jag vill gärna att de också köper en salladsskål eller kaffekoppar när de vill nöjesshoppa, säger Håkan Filipsson. Inspirations marknadschef Filip Månsson är inne på samma tankegångar: – Vi vill att kunderna ska komma in oftare, inte bara när det är dags att köpa bröllopspresenter eller gåvor till födelsedagar och student. Vi kommer att fortsätta att ta våra varor från märkesleverantörerna, men vi vill ta fram roligare saker som kunderna vill handla till sig själva. Håkan Filipsson nämner också ett annat problem i glas- och porslinsbranschen – bristen på effektiv logistik: – Inom Cervera faxar vi fortfarande in ordrar till leverantörerna. För mig som kommer från Ica, känns det som att flyttas ett par decennier bakåt i tiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079