23948sdkhjf

Handeln – Sveriges största reklamköpare

Få av Sveriges största reklamköpare valde att dra ned på sina medieinvesteringar under våren och sommaren. Det trots den krisartade ekonomiska stämningen som fortfarande råder. Av Sveriges 20 största annonsörer driver över hälften egna butiker. Totalt har 18 företag av de 20 en handelskoppling.

Ica är Sveriges klart största annonsör med sina 484 miljoner kronor brutto, en ökning av annonsbudgeten på 11 procent från förra året. Tvåa är Telia med 316 miljoner kronor brutto, men då har Telia minskat sin annonsbudget med 18 procent från 2008. Coop har minskat sin bruttoannonsbudget mest, med -24 procent till 279 miljoner kronor från förra året. Bauhaus har å sin sida ökat mest och har lagt till 171 procent till sin annonsbudget och landar på 130 miljoner kronor för det första halvåret i år. Det visar Sifos mätningar över de största annonsörer i Sverige för det första halvåret i år. Sifo redovisar dock inte internetinvesteringar och rabatter. Totalt pumpade Sveriges 20 största annonsörer in drygt 3,7 miljarder kronor under årets första sex månader i svensk reklammarknad. Det är 1 procent högre än motsvarande period 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078