23948sdkhjf

Fixarkedjor vinnare på hemmasemester

Under sommaren har optimismen börjar spira hos svenskarna – även om stämningsläget fortfarande är lägre än normalt. Hos konsumenterna återvänder shoppinglusten, och halvdåligt väder och låg kronkurs får semesterlediga svenskar att fixa och pyssla hemma.

Sommaren 2009 blev en vändpunkt för såväl handeln som hushållen. För första gången på ett år överstiger antalet handlare som ser positivt på framtiden dem som inte gör det, visar juli månads Handelsbarometer. Fler än hälften av handlarna tror på en försäljningsökning även efter sommaren, vilket förklaras av den rekordlåga räntan i kombination med en svag svensk krona. – Det gör att hushållen håller mindre hårt i plånboken och spenderar mer hemmavid än tidigare, förklarar Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel. Att hushållen är mindre pessimistiska visar också Konjunkturbarometern för juli. För tredje månaden i rad ökar tilltron till såväl den egna som den svenska ekonomin i stort. En ljusning såg också hemmafixarkedjorna under sommaren 2009. Efter några dystra månader satte det halvdåliga sommarvädret och den låga kronkursen fart på svenskarnas iver att fixa hemma i stället för att spendera pengarna på nöjen och resor. Både Jula och Clas Ohlson kunde glädja sig åt en ökad försäljning. Men även byggvaruhandeln fick ett uppsving, delvis tack vare rot-avdraget. Men allt var inte gryende optimism och ökad framtidstro. När Brottsförebyggande rådet presenterar sin halvårsstatistik visar det sig att både butiksrånen och bedrägerierna ökar. Butiksrånen ökade med 21 procent under första halvåret 2009, jämfört med samma period 2008. Bedrägerierna ökade under samma period med 23 procent. Merparten av ökningen stod konto­kortsbedrägerierna för, en följd av ökad kontokortsanvändning främst vid e-handel över nätet. Sommaren 2009 fick också sin beskärda del av konflikter och oro. Bråket kring Systembolagets storsäljande lågpriser, California White och California Red, trappas upp när den amerikanska vinjätten GSV kräver Vin & Sprit på ett skadestånd på 73 miljoner kronor för brott mot marknadsföringslagen. Dessutom kräver GSV både Vin & Sprit och Systemet på ersättning för att man använder sig av bilden på Golden Gate-bron på tetror och flaskor. Samtidigt blir det känt att ett tjugotal Vi-handlare återvänder till Bergendahlsgruppen, efter att i november 2008 ha lämnat Bergendahls för Axfood. En ny affärsmodell, där Bergendahls behandlar de fria handlarna på samma sätt som den egna kedjan Citygross, lyckas locka avfällingarna tillbaka. Konsumentombudsmannen, KO, har inte tagit semester. Varken Sibas marknadsföring av mobiltelefonabonnemang eller Team Shaktis reklam för spikmattan, finner nåd. – Det här är ett solklart fall av vilseledande marknadsföring där ett företag ger intryck av att en produkt kan bota eller lindra sjukdomar när påståendena uppenbarligen inte går att bevisa, säger KO Gunnar Larsson med anledning av Team Shaktis löften om spikmattans hälsobringande effekter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063