23948sdkhjf

Hemtex tappar marknad

Den förlusttyngda heminredningskedjan Hemtex tappar marknadsandelar.

Enligt ett pressmeddelande i går gällande en undersökning från Gfk så har bolaget tappat tre procent mellan januari och juni i år. Istället har kunderna valt att handla hemtextiler på lågprisvaruhus. Framför allt är det inom sägnkläder och gardiner som Hemtex tappat marknadsandelar. Inom grupperna badlakan och handdukar har Hemtex haft en positiv utveckling och ökat marknadsandelarna. Ser man i ett längre perspektiv, de senaste tolv månaderna från juni 2008 till juni 2009 så har företaget tappat än fler marknadsandelar, från 27,4 procent till 23,7 procent i år. Totalt sett är ändå Hemtex dominerande inom hemtextiler och inredningsdetaljer med sin närmare fjärdedel av marknaden. Närmaste konkurrenter hade 13,0 respektive 10,2 procent vilket är marginellt bättre än vid tidigare mätning. – Första halvåret av 2009 har som tidigare konstaterats inletts med en svag efterfrågan för hemtextila produkter. Effekten av det kraftiga omställningsprogram vi under våren har arbetat med har ännu inte fått genomslag. Vi räknar dock med en något starkare försäljningsutveckling under andra halvåret 2009 i takt med genomförandet av bolagets strategier – främst inom sortiment, inköp och kommunikation, säger Hemtex vd, Göran Ydstrand i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093