23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Emv ökar i krisen

Kedjornas egna märkesvaror ökar i krisen. Högre kvalitet och snyggare design på förpackningarna gör att kunderna i allt högre utsträckning väljer kedjornas egenproducerade produkter.

I USA steg försäljningen av egna märkesvaror, så kallade emv, med 9 procent under förra året. I Tyskland stod kedjornas emv för 40 procent av försäljningen och i Europa var snittet av sålda emv fem procent, uppger Svenska Dagbladet. Ica i Sverige redovisar en försäljning av emv om 17,1 procent för de första sex månaderna i år, Axfood har i dag en försäljning av emv om 21 procent men målet är att nå upp till 25 procents försäljning, alltså att en av fyra produkter som säljs i Axfoodägda butiker ska vara emv om ett år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|