23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenskar handlar med bilen

Svenskarna tar helst bilen. Det är slutsatsen av Svensk Handels rapport Svenskarnas resvanor, Så reser vi när vi handlar, som presenterades i morse.

Undersökningen som omfattar 2000 konsumenter i åldrarna 16 år och uppåt är genomförd av Handelns Utredningsinstitut, HUI. Fokus ligger på hur svenskarna väljer vilka butiker de ska handla i, och hur de tar sig dit. – När konsumenterna väljer butik är de tre viktigaste faktorerna prisnivå, utbud och närhet, säger Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman. Till vardags slår närhetsprincipen igenom: – I vårt tidspressade samhälle har de bostadsnära butikerna en viktig funktion. Det är där vi skyndar in efter jobbet för att kompletteringshandla. Undersökningen visar att de flesta konsumenter oftast handlar i den bostadsnära butiken, och när det är bråttom bryr vi oss inte så mycket om priset, säger hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|