Boomerangeffekten vinner mark
Sedan i våras kan kunden lämna in sitt gamla Boomerangplagg i någon av företagets butiker. I utbyte får kunden handla ett plagg med 10 procents rabatt vid samma tillfälle. Är plagget i gott skick säljs det vidare som secondhand i Boomerangs flaggskeppsbutik i PK-huset i Stockholm. Annars blir det till en trasmatta, lampskärm eller stolsdyna och ingår därmed i märkets nystartade hemsortiment. – De plagg som faktiskt efter 30 år gjort sitt, flyttar vi på så sätt återigen högst upp i näringskedjan. Återvinning kan annars innebära en viss kvalitetsförsämring, men här handlar det om ”uppvinning”, säger Catti Lang Unenge, Boomerangs kreativa chef. Hon är en långvägare inom Boomerang. På besök i flaggskeppsbutikens återvinningshörna, som ramas in av hemsortimentets lampskärmar, trasmattor och möbler, identifierar hon genast en rutig herrskjorta i secondhand-sortimentet. Hon stryker över kragen och visar Naturskyddsföreningens Bra miljövals-etikett: – Skjortan är från 1987, jag var med och tog fram den. Jag vet vad den portugisiske tillverkaren heter. Honom arbetar vi fortfarande med. Egentligen var det juniorkollektionen som blev upprinnelsen till kundernas möjligheter att lämna tillbaka plagg. Thomas Levander , retailmanager och för tillfället tillförordnad vd, utvecklar tankegången: – Vi visste att vi måste börja tänka hållbarhet och framförhållning. Men vi hade en nykter inställning, vi är ett litet företag och måste börja någonstans. Ledningen bestämde sig för en hantering som man kände att man kunde ha kontroll på hela vägen: återbruk. I dag är det i första hand de egenägda och franchisebutikerna som tar emot använda plagg för återanvändning. Bland landets övriga 150 återförsäljare har också några barnbutiker nappat. – Vår ambition är att de ska bli fler, men först måste allt det praktiska komma på plats, säger Thomas Levander.