Blixtindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln i jämförbara enheter (like for like) och i löpande priser. – Trots en brist på reavaror och en vargavinter som hållit Sverige i ett järngrepp, visar modebranschen positiva siffror, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Han tror på ännu bättre siffror under den kommande månaden. – Februari är branschens minsta försäljningsmånad inklämd mellan vintern och en ännu ej skådad vår. Först i slutet av mars börjar vårhandeln normalt spira och jag tror att vi då kommer att få se plussiffror. Påsken som liksom förra året ligger i april och främst gynnar dagligvaruhandeln stör inte heller marsförsäljningen för fackhandeln, avslutar Mikael Sandström.
Starka februarisiffror för modehandeln
Färska siffror från Svensk Handel Stils Blixtindex visar att försäljningen av kläder ökade med 1,8 procent i februari jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutiker ökade med 2,0 procent. Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder ökat med 0,9 procent och skoförsäljningen ökat med 1,7 procent.