23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Uppåt för Inditex

Den spanska modekoncernen Inditex ökade vinsten med 5 procent under det brutna räkenskapsåret 2009/2010. Nu går koncernen in i Indien och Zara öppnar näthandel som blir tillgänglig först på kontinenten.

Spanska modekoncernen Inditex, där Zara ingår, ökade försäljningen med 9 procent under perioden januari 2009 till februari 2010. Försäljningen i butiker utanför Spanien stod för 68 procent av den totala försäljningen. Koncernens nettoresultat för perioden landade på 1,3 miljarder euro vilket var en ökning med 5 procent mot föregående räkenskapsår. Försäljningen landade på totalt 11,1 miljarder euro vilket var en ökning med 7 procent. I lokala valutor låg försäljningsökningen på 9 procent. Under 2009 öppnade koncernen 343 nya butiker och vid utgången av januari hade koncernen 4 607 butiker i 74 länder. Enligt strategin öppnar företaget flest butiker utomlands och under perioden öppnade 98 procent av butikerna utanför Spanien. Inditex öppnade butiker i 46 länder under 2009. Syrien var Inditex nya marknad under förra året och till våren, i maj, öppnar de första butikerna i Indien. Under början av året öppnades butiker i Bulgarien och Kazakstan. Koncernen planerar att öppna mellan 365 till 425 butiker under innevarande år. Förutom fysiska butiker planerar koncernen näthandel för Zara till hösten som initialt blir tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Portugal, Spanien och Storbritannien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078