23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konkurrensen från e-handeln ökar

Fler handlare uppger idag att de känner konkurrensen från e-handeln öka. Tidigare möttes den konkurrensen med ökad service i butiken, men nu blir det allt vanligare att öppna egen e-försäljning. Det framgår av Handelsbarometerns e-handelsspecial.

E-handeln s omsättning ökar och låg förra året på 22 miljarder kronor, eller 4,2 procent av handelns omsättning i Sverige. I Handelsbarometerns e-handelsstudie jämförs dagens attityder hos handlare, med en liknande undersökning från 2008. I den jämförelsen ser man att handlare idag ser e-handeln som en större konkurrent än tidigare. Det gäller i hög grad bok och hemelektronikhandeln, och i betydligt lägre grad dagligvaruhandeln. Tidigare var den vanligaste strategi för butikshandeln att möta e-konkurrensen att höja servicegraden i butiken. Det är fortfarande den vanligaste strategin, men allt fler förordar idag att komplettera butiksförsäljningen med en egen e-handelskanal. En allt större majoritet förklarar e-handelns relativt blygsamma andel av handeln, med att kunderna föredrar fysiska butiker. Andra förklaringar, som låg e-handelsmognad, brister i säkerhet och teknik, är inte lika vanliga idag som för två år sedan. Att marknadsföra företaget i sociala medier är fortfarande relativt ovanligt. 15 procent säger sig delta i sociala medier, medan majoriteten av de övriga har vaga eller inga planer på att närvara i sociala medier. Bland de företag som deltar i sociala medier finns 74 procent på Facebook, 32 procent har en blogg och 13 procent twittrar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|instance-web01