23948sdkhjf

E-handlare går miste om miljonbelopp

Samtidigt som säkerheten att handla med kontokort på nätet ökar, förlorar många nätbutiker utländska kunder och miljontals kronor. Betalsystemet har blivit så säkert att det stöter bort de som vill handla.

Att e-handelsbedrägerierna minskar beror på säkerhetssystemet 3 D secure. Det menar Stig Sandgren på Stockholmspolisen som sett en dramatisk minskning av botten. 3 D secure är en säkerhetslösning som i princip går ut på att kortinnehavaren och kortet måste verifieras. I Sverige var Nordea först ut med att sjösätta systemet. Nordea är också den bank som kopplat ihop säkerhetslösningen med sin internetbank och den dosa som Nordeakunden använder för att logga in på nätbanken. – Såväl försöken till kortbedrägerier i e-handeln som faktiskt genomförda bedrägerier har minskat, säger Magnus Pettersson som är chef för kortavdelningen på Nordea. Samtidigt som den nya säkerhetslösningen gör korthandeln på nätet säkrare, har det blivit krångligare för kunden att genomföra sina köp. Tidigare har det räckt att ange kortnummer, utgångsdatum på kortet och den tresiffriga cvv/cvr-koden. – Krånglet gör att kunden tröttnar, ställer in sitt köp, säger Jörgen Bödmar som säljer skandinavisk design via nätet på Designonline.se. – Det handlar om miljontals kronor som banker och e-handlare går miste om varje dag. Själva skulle vi, utan den här säkerhetslösningen, sålt mer internationellt. Det är främst utländska kortkunder som stöts bort. – Hit ringer kunder och undrar varför de får felmeddelanden när de ska handla. Vi har haft många, många samtal som vi fått hänvisa tillbaka till respektive bank. Sedan hör vi inte av dem igen, de har helt enkelt ställt in sitt köp. Läs mer i Dagens Handel vecka 17

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063