Innovativ handel driver på tillväxt
Det är i växelverkan mellan förändrade köpbeteenden och företagandets villkor och möjligheter som innovationer uppstår. Det är en av slutsatserna i Tillväxtverkets och Svensk Handels rapport Konsumtion och handel - En drivkraft för tillväxt, som presenterades 19 maj. Detaljhandeln har rationaliserats och varit innovativ och på så sätt ökat produktiviteten, enligt rapporten. Trenden går mot ökad storskalighet och industrialisering. Även om detaljhandeln är lokal eller regional till sin karaktär har konsumenterna samtidigt blivit mer rörliga. Handeln som bransch har blivit mindre beroende av enskilda butikers beslut, i stället utgör den ett system av aktörer där handlingsutrymmet för enskilda butiksägare blir snävare, enligt rapporten. Samtidigt kan enskilda butiksägare få större vinstmarginaler om de utnyttjar branschens effektivisering. Erfarenheter från detaljhandeln kan öka förståelsen för utvecklingen inom andra tjänstebetonade näringar i ekonomin - det är en av rapportens slutsatser.