Norrmän mesta gränshandlarna
Kött, godis, alkohol och kläder är starka dragare när norska konsumenter sätter sig i bilen för att shoppa i Sverige. Också danska och finska shoppingturister gillar att besöka svenska handelsplatser. Generellt lägre priser och en svagare valuta lockar. Detta enligt en ny kartläggning från Handelns utredningsinstitut, HUI. Kartläggningen, som bygger på enkätsvar från 1 000 personer i vardera Norge, Danmark och Finland, visar att det är norrmännen som var de mest frekventa resenärerna under första kvartalet 2010. Drygt 4 av 10 norrmän var i Sverige under perioden. Av dem var 28 procent i landet över dagen enkom för att handla. De norska hushåll som gör rena shoppingresor till Sverige handlar i snitt för närmare 3 000 kronor varje gång, men även de som är i Sverige i andra ärenden spenderar stort. De lägger hela 2 200 kronor i detaljhandeln. För båda kategorierna gäller att bensin, luncher, fika och annat inte är inräknade i den summan. Det handlar alltså om betydande belopp. Danska och finska gränshandelskonsumenter spenderar 2 000 respektive 1 400 kronor vid sina shoppingresor, men de har heller inte lika mycket att vinna på att gränshandla. - Det som imponerar är att gränshandlandet är så utbrett. Vi har vetat att norrmännen har starka incitament att åka till Sverige eftersom prisskillnaderna är så stora på alla typer av varor, och att många norrmän i gränstrakterna har närmre till svenska handelsplatser än till norska städer, men att också danskar och finländare i så hög utsträckning shoppar Sverige förvånade lite, säger Nora Sandholt på HUI. Läs mer i veckan nummer av Dagens Handel!