23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Willys i parkeringsbråk

Den som parkerar hos Willys i Uddevalla råkar oftare än andra ut för böter. Nu har Willys tröttnat och hotar stämma Parkeringscompagniet som gör allt för att nita kunderna med p-böter, rapporterar Bohuslänningen.

Den som ska parkera på Willys kundparkering i Uddevalla får räkna med att det kan bli dyrt. Parkeringen är visserligen gratis i en timme, men bara för butikens kunder. P-vakterna från Parkeringscompagniet spanar på vart bilisterna går när de lämnar bilen. Den som inte går raka vägen in i butiken åker på 250 kronor i böter, lika så om det går över en timme innan inköpen är klara. Kunderna som får boten blir naturligtvis irriterade och skäller ut Willys personal, några väljer konkurrenterna i Torps köpcentrum i stället. De flesta som känner sig felaktigt bötfällda får dock tillbaka pengarna från Willys vilket kostar tiotusentals kronor för butikskedjan. Nu har ägarna, Axfood-koncernen, blivit topp tunnor rasande på parkeringsraseriet i Bohuslän. Willys har avtal om kundparkeringen med Allokton AB som i sin tur anlitat Parkeringscompagniet AB som parkeringsvakter. Kanske är grunden till problemet att Parkeringscompagniet får 30 procent av de intäkter bolagets p-vakter drar in. Ju fler böter desto bättre för parkeringsbolaget, alltså. Men eftersom Willys själva betalar många av kundernas böter blir situationen än mer tillspetsad. Enligt Willys hotas hela cityhandeln i Uddevalla av de övernitiska p-vakterna. Nu överväger Willys ägare Axfood att stämma Parkeringscompagniet om det inte genast blir en förändring av situationen. - Att kunderna blir förbannade går ut över vår goodwill. Nu får det bli ett slut på det här, säger Lars-Åke Johansson, Axfoods etableringschef, till Bohuslänningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01