23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Klädjättar får miljökritik

Svenska klädkedjor är dåliga på miljömärkta kläder. Kunder som vill handla miljöplagg har svårt att hitta dem i butikerna, det hävdar organisationen Sveriges konsumenter

Sex klädföretag har granskats av organisationen Sveriges konsumenter. I deras rapport Gröna trådar får samtliga sex klädkedjor kritik för att de inte lyft fram miljömärkta kläder tillräckligt tydligt i sina butiker. De som granskats är H&M, Indiska, Kappahl, Lindex, Polarn o pyret och Åhléns. Personalen i de 24 undersökta butikerna får kritik för sin dåliga kunskap om miljömärkta kläder. Butikerna använder också ofta egendesignade etiketter för att visa att plagget är miljövänligt. – Bra miljöval, Svanen och EU-blomman är märkningar som konsumenter känner igen och litar på. Floran av begrepp och märkningar ökar, vilket är förvirrande för konsumenterna. Men de granskade företagen tillhör ändå de som erbjuder ett miljöanpassat utbud till skillnad från andra klädföretag, säger Christin Holm på Sveriges konsumenter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04