23948sdkhjf

Dåliga tider gav Lexington nya kickar att växa

Svenska mode- och hemtextilföretaget Lexington fortsätter att expandera. Klädkollektionen växer och märket samarbetar med flera utländska prestigevaruhus.

- Vi kom bra ut av lågkonjunkturen och den gav oss faktiskt nya möjligheter, säger Kristina Lindhe, Lexingtons grundare och vd till Dagenshandel.se. Till exempel passade vi på att ta hem distributionen på några marknader. Våren har börjat bra för Lexington, med försäljningsökningar på 27 procent. 2009 sålde koncernen för 140 miljoner kronor exklusive moms, med ett rörelseresultat på drygt 7 miljoner. Motsvarande siffror för 2008 var 129 miljoner respektive knappt 7 miljoner kronor. Under förra året drabbades företaget av en del ökade kostnader på grund av valutaeffekter. Man valde också att ta kostnader för marknadsföring av klädlinjen på nya marknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063