23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svag införsäljning av Odd Molly

Införsäljningen av Odd Mollys vår- och sommarkollektioner 2011 blev 165 miljoner kronor (180) en nedgång med 9 procent jämfört med motsvarande kollektioner förra året.

I ordervärdet ingår order för tidiga vårvaror, som kommer att levereras och faktureras redan under fjärde kvartalet 2010 uppgående till cirka 26 miljoner kronor jämfört med drygt 17 miljoner föregående år. Den starka kronan påverkar ordervärdet negativt med cirka 6,5 miljoner. Sortiments- och prismixen i kollektionen är fortfarande inte är optimal, enligt Odd Molly. Och bolaget pekar även på att det sett ökade inköpspriser. Marknader som har ökat starkt är bland annat Finland, Frankrike, Nederländerna och Grekland som alla stigit med mellan 25 och 50 procent jämfört med motsvarande kollektioner föregående år, skriver bolaget i pressmeddelandet. Även Danmark och Norge uppges ha en bra utveckling och Schweiz fortsätter utvecklas starkt och går efter säsongens ökning in som en av Odd Mollys sex största marknader. Sammantaget utgör Odd Mollys sex största marknader 75 procent av ordervärdet för vår/sommar 2011.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.083|instance-web03