23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mekonomen växer i utlandet

Om tio år vill bildelskedjan Mekonomen finnas i tjugo länder.

Mekonomen fortsätter att växa. Bara under det fjärde kvartalet ska Mekonomen öppna åtta nya butiksenheter i Sverige, Norge och Danmark. Man bryter också ny mark genom att Finland kommer att få sina två första Mekonomenbutiker under november och december. Och redan i februari är det så dags för hela den nordiska marknaden att få Mekonomen när kedjan slår upp sin första butik på Island. – Vår vision är att finnas i 20 länder om 10 år, säger Mekonomens vd Håkan Lundstedt till E24. Vilka fler länder som är aktuella vill han inte gå ut med. Enligt bolagets kvartalsrapport för perioden 1 juli till 30 september så ökade kedjans intäkter, justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar, med 8 procent. Resultatet efter skatt uppgick till 100 (70) miljoner kronor. Också sett till de tre första kvartalen i år, januari till september, har Mekonomen haft en bra utveckling. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 9 procent. Resultatet efter skatt uppgick till 273 (175) miljoner kronor. Kedjan har också hittat sina kunder i Danmark. Rörelseresultatet i Danmark för tredje kvartalet steg till 12 (3) miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 6 (2) procent. ”Vändningen i Danmark är ett faktum och verksamheten ligger nu på en stabil lönsamhetsnivå”, skriver Mekonomen i sin rapport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04