Det är Christian W Jansson, vd för Kappahl, som i Kappahls årsredovisning pekar på den potentiella tillväxten i företaget. De 500 tänkta butikerna kommer troligen att spridas på mellan åtta och tio marknader. Enligt årsredovisningen kommer fokus under nästa år att ligga på expansionen i Öst- och Centraleuropa. De nya butiker som öppnas kommer främst att etableras i centrala lägen och i köpcentrum. Under räkenskapsåret har Kappahl öppnat 26 butiker netto, och bland annat etablerat sig i Tjeckien som ny marknad. En annan satsning som ska hjälpa Kappahl att växa är en fortsatt satsning på herrmode. Koncernens totala omsättning för herrmode ligger i dag på 12 procent. Av årsredovisningen framgår också att Kappahl ökar sin utdelning i år från 29,7 procent till 76 procent, eller en höjning från 1,25 till 3,25 kronor per aktie.
Kappahl vill ha 500 butiker
Kappahls vd hoppas att klädkedjan kan ha 500 butiker inom fem år.