23948sdkhjf

Mexx vill växa med franchise

Mexx storsatsar för att vända förra årets förlust till vinst. Med nya nyckelpersoner bakom rodret och ett nytt butikskoncept ska företaget nå framgång. Och i Sverige är Mexx öppet för fler butikssatsningar och franchise.

Den holländska kedjan Mexx har fått se sina försäljningssiffror sjunka de senaste åren, och både 2008 och 2009 gick kedjan med förlust. Nu har ledande befattningshavare bytts ut. Flera av de nya kommer från Esprit, som vd Thomas Grote och Peter Kruip, som är regionansvarig för bland annat Norden. På rekordkorta ett år har ledningen arbetat fram ett nytt varumärkesinnehåll med tydlig inriktning och fått ut de första kollektionerna med nya passformer och högre kvaliteter i butik. Metropolitan casual lifestyle är ledorden för det uppdaterade Mexx som försetts med ny lila färg i logotypen. – Varumärket hade blivit grått och liksom odefinierat, säger Mexx marknadschef Knut Burgdorf. Vi säljer till massmarknaden med vi vill ändå vara ett märke som ger plats för individualitet och bärarens personlighet. I Sverige har Mexx i dag fyra butiker och två outlets, sedan butiken i modevaruhuset Kfem i Vällingby stängts. Alla svenska butiker är egenägda. Mexx är öppen för fler nyöppningar i Sverige, gärna genom franchise.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062