23948sdkhjf

Här är årets starkaste branscher

2010 blir ett år med god utveckling i handeln. Den totala handeln väntas under året öka med 3,5 procent i löpande priser. Tillväxten för 2011 och 2012 landar på 3,5 respektive 3 procent.

– Det är starka siffror. Handeln har hållit tillväxten uppe under krisåren 2008, 2009 och 2010, säger Jonas Arnberg på Handelns utredningsinstitut, HUI, som sammanställt prognosen. Han förutspår också att 2011 och 2012 blir bra. Dagligvaruhandeln har ökat med 2,5 procent, medan sällanköpshandeln ökat med 4 procent i löpande priser. I fasta priser har dagligvaruhandeln endast ökat med 0,5 procent. – Dagligvaruhandelns tillväxt beror helt på prisökningar. Volymtillväxten är närmast obefintlig, säger Jonas Arnberg. Sällanköp är vinnare, precis som det brukar vara när konjunkturen är god, och hushållen har en ljus framtidstro. Att årets sällanköpssiffror är så goda beror också på att jämförelsesiffrorna från förra året var mycket svaga. Elektronikhandeln, som beräknas öka med 6,5 procent, klädhandeln som väntas öka med 6 procent och byggvaruhandeln med 5 procent är 2010 års starkaste branscher. Alla siffrorna avser löpande priser. För de olika branscherna finns inga fasta priser framräknade ännu. 2009 års vinnarbransch räknat i fasta priser var elektronikhandeln, som ökade sin försäljning med 15,8 procent. I löpande priser minskade dock försäljningen med 0,2 procent på grund av den starka prispressen. Den utvecklingen har fortsatt i år. Årets försäljningstillväxt på 6,5 procent i löpande priser motsvarar en volymtillväxt på omkring 20 procent. Jonas Arnberg förklarar att prissänkningarna i elektronikhandeln beror på att äldre teknik blir billigare, och att de stora hemelektronikföretagen har finansiella muskler att härda ut i striden om marknadsandelar. – Ingen av de stora aktörerna har ännu fått allvarliga problem. Kläder och skor tycks ha gynnats av den tidiga vintern. Novemberförsäljningen av skor satte all time high med en ökning på över 50 procent. Jackor, handskar och mössor storsäljer också. Därmed inte sagt att resten av året blir lika lysande: – Förra året kom vintern i december, så de siffrorna blir svåra att slå, anser Jonas Arnberg. Han framhåller också att det finns risk att skor och jackor tar slut i slutet av året. – Handlarna har blivit allt bättre på att anpassa volymerna så att de slipper få stora mängder säsongsvaror kvar som måste reas. Baksidan kan vara att varorna tar slut för tidigt. För 2011 och 2012 spår HUI fortsatt god tillväxt: 3,5 respektive 3 procent i löpande priser. – Hushållen är optimistiska, statskassan är välfylld. Det finns goda chanser att det femte jobbskatteavdraget genomförs. Ökade råvarupriser kan påverka priserna, men det uppvägs av att den svenska valutan är stark. Framöver kan vi förvänta oss högre räntor som urholkar köpkraften, eftersom många hushåll är hårt belånade, men helhetsbilden är ändå ljus, säger Jonas Arnberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079