23948sdkhjf

Handelns egen önskelista

Årets julhandel pågår för fullt och detaljhandelns största försäljningsmånad är snart till ända. Om handeln själv fick tio julklappar, skulle både Sveriges tillväxt och sysselsättning gynnas, skriver Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman.

Tillverka en spade och du blir hjälte. Ditt företag ger arbete åt människor och staten får intäkter. Sälj samma spade och du blir en fördyrande mellanhand . Den bilden av handeln lever tyvärr kvar hos många makthavare. Ändå har en dramatisk förändring av handelns roll skett de senaste decennierna. Handeln är inte längre bara tillverkarens förlängda arm för att få ut varor. Vi lyssnar på konsumenternas önskemål. Sedan designar vi, tillverkar och säljer produkter. Sådan är verkligheten hos många fler än rikskändisarna Ikea och H&M. Men allt fungerar inte smärtfritt i vår näring, trots att handelns betydelse för Sveriges ekonomi och tillväxt ökat. Konsumenterna spenderar 30 procent av sina disponibla inkomster i detaljhandeln, som i fjol bidrog med 70 miljarder i momspengar till staten. Parti- och detaljhandeln sysselsätter totalt cirka en halv miljon människor. På handelns önskelista julen 2010 finns tio klappar, som skulle förbättra våra villkor. Åtgärderna kan skapa fler jobb, bidra till bättre tillväxt och ge konsumenterna det utbud och den service de vill ha.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109