23948sdkhjf

Åhléns stänger sina apotek

Åhléns stänger apoteken i sina varuhus. Apoteket på Åhléns City i Stockholm överlåts till Apotek Hjärtat.

Under 2010 har Axstores etablerat sex stycken apotek på Åhléns varuhus. - Efter att ha utvärderat den första fasen har vi beslutat att inte fortsätta vår etablering av egna apotek. Apoteksmarknadens utveckling under året har lett till en stark konkurrens på området och där ett större antal apotek behövs för en positiv utveckling. I detta sammanhang beslutar Axstores att istället ge mer utrymme åt satsningarna inom mode, skönhet och heminredning på Åhléns, säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Axstores. Axstores fortsätter att driva apoteket på Åhléns City i Stockholm till dess att Apotek Hjärtat får Läkemedelsverkets godkännande att ta över verksamheten. Där tas även befintlig personal över. – Det är apoteket i Åhléns City i Stockholm som tas över av Apotek Hjärtat. Där tar man även över personalen. Apotek Hjärtat har flaggat för att man även kan vara intresserad av att ta över personalen i de andra apoteksenheterna, säger Carina Kampe, vikarierande informationschef på Axstores. När Axstores tillkännagav att man skulle storsatsa på den avreglerade apoteksmarknaden så var målet att finnas i majoriteten av kedjans varuhus: – Målsättningen är att rulla ut Åhléns Apotek i flertalet av våra 77 varuhus runt om i Sverige, sade Thomas Axén, vd för dåvarande Åhlénsgruppen, i februari 2009 och så sent som den 28 oktober öppnade Axstores ett nytt apotek i Örebro. – Vi sade från början att vi inte hade någon brådska med att etablera oss på marknaden, utan att vi skulle ta det etappvis. För oss är det viktigt att vi berättar för personalen om nya planer. Tyvärr så kommer fem av enheterna att stängas redan under januari, och det sjätte apoteket driver vi vidare tills Apotek Hjärtat kan ta över det under det första kvartalet i år, säger Carina Kampe. Vad var det som inte fungerade? – Det är en kombination av en hård konkurrens, att det inte råder någon brist på apotek i de geografiska områden vi finns och att kunderna är mer lojala till sitt gamla välkända varumärke än vad vi räknat med, säger Carina Kampe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063