23948sdkhjf

E-handlarna inte beredda på rea-rusch

E-handeln växer och det innebär att även mellandagsrean på nätet växer. Men handlarna har inte varit riktigt förberedda på rea-ruschen på nätet.

IT-företaget Apica har testat flera stora hemsidor under julen och mellandagsrean för att kolla vilka svarstider, alltså tiden för att ladda ned en hemsida, flera stora webbshoppar i Sverige har. I snitt tog det en svensk e-handelskund 3,6 sekunder att ladda ned en sida från någon av de e-handlare man ville shoppa från under julveckan. Apica uppger att elektronikdetaljisten Dustin och bokhandeln Adlibris var snabbast och det tog under två sekunder för kunderna att ladda ned respektive företags hemsida för att leta efter julklappar eller reafynda. Långsammast av de testade e-handelsföretagen var klädföretaget Haléns med en svarstid på 6,6 sekunder. Haléns låg också helt nere i några timmar under en av mellandagarna. Mest ojämna nedladdningstider hade modehandlaren Bubbleroom där kunderna fick vänta mellan 3,3 sekunder och upp till en minut för att ladda ned sidan. Dagen efter jul hade elektronikhandalren Netonnet besöksrekord, vilket gjorde att sajten periodvis tog lång tid att ladda ned. – Svarstiderna är för långa under ”peak” last. Maximalt tre sekunder bör svarstiden vara även under hög belastning. Det är ju då man vinner eller förlorar kunder till konkurrenterna. Är sajten för långsam kommer användaren att söka efter motsvarande produkt på en annan sajt. Extra tragiskt är det ju om man betalar för dyr TV-reklam för att driva trafik till sajten, säger Sven Hammar, vd för Apica.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062