23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Oriflame ökar i Latinamerika

Kosmetikhandlaren Oriflame ökade försäljning och resultat under årets sista kvartal. Mest ökade försäljningen i Latinamerika.

Fjärde kvartalets omsättning i lokal valuta ökade med 8 procent och omsättningen i euro ökade med 15 procent till 440,1 miljoner euro (382,5). Rörelseresultatet uppgick till 68,2 miljoner euro (57,7). Försäljningen i Oriflames största marknad, Östeuropa och forna Sovjetunionen, uppgick till 260,6 miljoner euro. En ökning med 15 procent i lokala valutor. Oriflames andra marknad, Europa och Mellanöstern, ökade i lokala valutor med 1 procent till 118,7 miljoner euro. Mest ökade dock Oriflames minsta marknad, Latinamerika, där försäljningen uppgick till 22,4 miljoner euro, en ökning med 19 procent mätt i lokala valutor. Hela verksamhetsårets omsättning ökade med 8 procent i lokal valuta och i euro med 15 procent till 1 513,6 miljoner euro (1 316,6). Justerat resultat efter skatt uppgick till 128,3 miljoner euro (101,7). ”För 2011 förväntas rörelsemarginalen förbättras jämfört med 2010 medan omsättningsökningen beräknas bli 5-10 procent i lokal valuta” skriver Oriflame i en kommentar till bokslutet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141