23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kuponger ökar försäljningen

Rabattkuponger ökar försäljningen med 30 procent och kan få konsumenter att bryta djupt rotade dagligvarumönster. Rabattens storlek är däremot underordnad, enligt ny undersökning.

Kupongens betydelse för handeln är fortfarande stark. Konsumenterna gillar kuponger, försäljningen ökar och konsumenterna kan lockas att pröva nya produkter. Det är slutsatsen av ett experiment som Handelns utredningsinstitut, HUI, genomfört i 18 dagligvarubutiker. Analysen visar att försäljningen ökar i genomsnitt med 30 procent för de varor där kuponger finns bredvid varan. Experimentet visar också att storleken på rabatten är av lägre betydelse. Det viktiga är att konsumenten får en rabatt. - Försäljningsökningen för de varor som kompletteras med en kupong är kraftig och beror sannolikt på att hushållen är prismedvetna och tycker om rabatt men också på att kupongen kan ge en anledning för konsumenten att stanna upp på sin vanliga butiksrunda och testa en ny vara säger Henrik Vestin, experimentansvarig på HUI.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11