23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kedjorna växer i blomstrande bransch

Förra året shoppade svenskarna växter och trädgårdsprylar för över tio miljarder kronor, och trenden fortsätter att öka.

Trädgårdsbranschen har aldrig förr sålt så bra som nu. De stora kedjorna Plantagen och Blomsterlandet har expanderat i takt med den växande trädgårdstrenden och är nu de ledande aktörerna, rapporterar Dagens Nyheter. Fler butiker planeras: – Vi har både haft bra tillväxt och lönsamhetsutveckling. Vi finns i dag i hela Sverige, men vi kan bli väsentligt många fler, säger Blomsterlandets vd Jan Larsson till tidningen. I vissa områden, som exempelvis Stockholmsområdet där Blomsterlandet har fyra butiker, tror Jan Larsson att det finns underlag för dubbelt eller till och med tre gånger så många butiker. – Den senaste trenden är att människor vill odla allt som går att äta, som kryddor, grönsaker, frukter och bär. Vi ser också en renässans för alla slags blommande växter, närodlat och svenskodlat, säger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01