Varannan tror på kontantlöst samhälle
47 procent anser att betalningssäkerheten ökat radikalt, både i fysiska butiker och på nätet, vilket kan vara en förklaring. Det visar Mastercards Konsumtionsindex 2011, som undersöker hur svenska konsumenter shoppar. Konsumtionsindex 2011 visar att de flesta svenska konsumenterna räknar med att konsumera mer i år än förra året. Bara 16 procent uppger att de kommer att dra ned på konsumtionen. Mest konsumtionspigga är de yngsta konsumenterna, hela 29 procent mellan 15 och 29 år planerar att shoppa mer under 2011 än ifjol. Undersökningen har också mätt konsumenternas framtidstro, och visar att 35 procent av svenskarna förväntar sig få en bättre privatekonomi under året. Mest optimistiska kring sin egen ekonomi under 2011 är unga i åldersgruppen 15–29 år, bland dem tror hela 51 procent att den egna ekonomin förbättras under året. Undersökningen genomfördes i enkätform under mars bland drygt 4000 svenskar över 15 år.