Det visar Svensk Handels senaste Handelsbarometer. Mätningen visar också att handlarna i Sverige har fortsatt höga förväntningar på försäljningsutvecklingen framöver. Nästan lika många som förra månaden tror att de kommer att kunna sälja mer i den egna butiken, och tron på en försäljningsökning i branschen i stort är fortfarande lika stark. – Handelns optimism återspeglar väl det allmänna läget i Sverige. Trots stigande räntor upplever hushållen ingen eller liten oro för framtiden, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel, i en kommentar. En stor andel av handlarna tror fortfarande att de kommer att lyckas plocka marknadsandelar de närmaste tre månaderna, och därmed hamnar Kaxighetsindikatorn på, som förra månaden låg på 21, på 19.
Mors dag säljer mer än Fars dag
77 procent inom dagligvaruhandeln gör någon säljaktivitet kopplad till Mors dag, men bara 32 procent inom sällanköpshandeln. Inför Fars dag är det tvärtom sällanköp som säljer bäst på högtiden.