Konsumentverket ställer krav på Netto
Konsumentverket, KO är kritiskt till dagligvarukedjan Nettos marknadsföringsstrategier. Alltför ofta upplever kunder att Netto annonserar varor som inte finns i butiken. Nu utreds frågan.
KO utreder vilseledande marknadsföring i Nettos marknadsföring, rapporterar Helsingborgs dagblad. Nettos vd Jan Richter har tidigare förklarat bristen på annonserade varor i butikerna med leveransproblem och oväntat stor efterfrågan. KO är dock tveksam till om varubrist kan räknas som oförutsedda händelser och anser att kunderna tydligt ska informeras om annonserade varor endast finns i begränsat lager. KO har fått in ett flertal anmälningar från upprörda kunder. Bland annat från en kund i Landskrona som tre timmar efter kampanjstart fick höra att den utannonserade produkten, en golvrengörare, var slutsåld. Netto måste inkomma med ett svar till myndigheter senast den 14 juni.