23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytt Disneykoncept ska bjuda på upplevelser

Disney har öppnat sin första butik i Skandinavien. Med ett nytt högteknologiskt butikskoncept ska kunderna spendera mer tid i butiken och återkomma oftare. Men det dröjer innan underhållningsjätten tar steget till Sverige.

– Om du erbjuder en unik upplevelse blir kunderna lojala. Vår tanke är att ett besök i någon av våra butiker ska vara de bästa 30 minuterna i ett barns liv, säger

Jonathan Storey

, europeisk marknadsföringschef och huvudtalesperson hos Disney. Det nya butikskonceptet såg dagens ljus för ett år sedan. Några av attraktionerna i konceptet är digitala träd med animationer som ändras under dagen och som skiftar färg beroende på årstid. Ett slott med en spegel i vilken sex prinsessor dyker upp och berättar historier om man ställer sig framför spegeln, alla historier är producerade exklusivt för Disneys butiker. Längst in i butiken finns en teater, den är utrustad med en filmduk där besökarna kan titta på filmklipp. Dagligen hålls olika event, exempelvis teckningskurser, högläsning, frågesport och danslektioner. Alla aktiviteter är gratis och att erbjuda besökarna upplevelser är en stor del av försäljningsstrategin.

Disneybutikerna

Disney stores (Disneybutikerna): Den första Disneybutiken öppnades 1987, i Glendale, Kalifornien. Även den första butiken med det nya konceptet öppnades i Kalifornien, i juni förra året och i Madrid, Spanien, i juli förra året.

Antal butiker: 220 butiker i Nordamerika, 105 i Europa och 45 i Japan. Globalt sett finns det nya butikskonceptet i 29 butiker.

Det nya konceptet: Finns för närvarande i Nordamerika och Europa. Inom fem till sju år ska samtliga Disneybutiker ha det nya konceptet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03