Konsumenträttigheter direkt i mobilen
Mätningar från Konsumentverket, KO, visar att svenska konsumenter har dålig koll på sina grundläggande konsumenträttigheter. Därför har KO nu lanserat sin nya mobilsajt, mobil.konsumentverket.se. Där kan konsumenten kolla sina rättigheter direkt i butiken via sin smartphone. På mobilsajten finns information om de vanligaste och viktigaste konsumenträttigheterna som en konsument kan ha stor nytta av direkt när han eller hon gör ett köp. – Mobilsajten gör att konsumenter får koll när de som bäst behöver det, direkt i butiken när de ska köpa en vara. Vår förhoppning är att fler nu lär sig och även använder sig av sina rättigheter, säger Torbjörn Noaksson, redaktionschef på Konsumentverket. På mobil.konsumentverket.se finns även information om olika märken som kan finnas på varor i butiker, exempelvis miljömärkningar och säkerhetsmärkningar. På mobilsajten kan man läsa vad märket står för och vem som står bakom.