23948sdkhjf

Mall of mission impossible

Dagens Handels krönikör Mats Wallin ställer sig frågan vem som egentligen vill ha jättegallerian Mall of Scandinavia som ska stå färdig om tre år. Och kommer bygget överhuvudtaget bli av?

På www.arenastaden.se står att läsa att Arenastadens shoppingcentrum i Solna – Mall of Scandinavia på 120 000 kvadratmeter och 4 000 parkeringsplatser – kommer att bli ett fullvärdigt alternativ till Stockholm city. City darrar av skräck. Knappast. Fastighetsbolaget Unibail-Rodamco sade i våras att beslut om byggstart väntas under andra kvartalet i år och att följderna av det beslutet definitivt inte blir ett nedbantat Mall of Scandinavia. Förmodligen är det ännu tuffare förhandlingar efter mutskandalen på Arenabygget om vem som ska betala all infrastruktur kring Mall of Scandinavia. Inte bara det, vad säger framtida hyresgäster om att bli förknippade med skandalen i Arenastaden där köpcentrumet ska ingå? Inte ens Swedbank vill ju ha sitt namn på arenan som man betalt 150 miljoner kronor för. Blir det gigantiska hybrisbygget ens av? Bortsett från skandalen kan man fråga sig om det är så smart att bygga ett jättelikt köpcentrum som i huvudsak baseras på bilburna konsumenter och familjer. Man talar om tre marknader: närmarknaden med över 700 000 invånare som når gallerian inom en kvart med bil, Mälardalsregionen och som tredje marknad hela Sveriges befolkning. Det har ju visat sig med Vällingby city och Forum Nacka hur svårt det är att förändra människors resmönster för att ett centrum ska lyckas utvecklas från ett lokalt till ett regionalt centrum. När det gäller Mall of Scandinavia är det ju ännu större förändringar av besöksmönster som måste till eftersom man vill bli ett lokalt, regionalt och nationellt centrum. För att köpcentrumet ska går runt krävs 40 000 besökare varje dag året om, det motsvarar två stora matcher på Råsunda. Men hur mycket trafik kan lilla Solna svälja, Sveriges till ytan tredje minsta kommun? Den största frågan är om projektet överhuvudtaget är kommersiellt intressant. Vi som konsumenter är inte särskilt imponerade längre av stora köpcentrum. Varför satte vi oss inte i våra bilar och drog till Vällingby eller Nacka som ju är fantastiskt fina köpcentrum med ett enormt modeutbud, eller åkte kommunalt? Hela projektet andas amerikanskt 1980-tal! Hade projektet kommit då, innan alla stora utbyggnader av bra köpcentrum och då vi fortfarande imponerades ... ja, då kanske kundströmmarna hade lyckats skapa en motorväg till Solna. Men knappast i dag, när vi sett toppen på bilbaserade stora köpcentrum. Framtiden ligger hos starka och moderniserade lokala centrum (till exempel Haninge centrum) hos regionala centrum som mutat in sig på kartan (till exempel Täby centrum och Sickla köpkvarter) och centrum som vid sidan av att ha tillräckligt antal p-platser också är en kollektiv trafikknutpunkt (till exempel Liljeholmstorget). Skrota Mall of Scandinavia! Omodernt redan innan det har byggts. Mats Wallin styrelseordförande Ymer reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079