23948sdkhjf

Konsumtionstillväxten bromsar upp

Konsumenternas efterfrågan minskar och därmed avtar tillväxten i den inhemska konsumtionen. Så ser bilden ut när 150 marknadschefer ger sin syn på konsumenters framtida efterfrågan.

Minskad efterfråga från konsumenterna och avstanning i den inhemska konsumtionen. Det visar Marknadschefsindex, som redovisar 150 marknadschefers syn på konsumenters framtida efterfrågan. Under årets andra kvartal sjönk tillväxttakten till lägsta noteringen sedan finanskrisen. Indexet föll från 64,8 till 58,6 i det andra kvartalet 2011. Stigande räntor och ökat elpris är de största hoten mot konsumtionen, sex av tio marknadschefer menar att just ränteutvecklingen är det främsta hotet mot konsumtionstillväxten. Fyra av tio anser att ökande energipriser påverkar konsumtionsviljan negativt. – Stigande räntor, dyrare hushållsenergi och högre bensinpris leder till att mindre pengar blir över till konsumtion, säger Stadiums marknadschef Lars-Johan Strand. Men trots detta uppger hälften av företagen som deltar i Marknadschefsindex att de planerar att öka sina marknadsinvesteringar – Vi ser samtidigt att en del marknadschefer planerar att minska investeringarna, en klar skillnad mot föregående år. Då ökade varumärkena sina satsningar över lag, både i media och i andra kanaler, säger Sven-Olof Bodenfors, styrelseledamot i mediekoncernen Stampen AB och initiativtagare till Marknadschefsindex. Hälften av marknadscheferna uppger att de planerar att öka sina marknadsinvesteringar jämfört med två av tre i första kvartalet i år. En av sju marknadschefer, 15 procent, avser att minska sina marknadsinvesteringar, vilket är en fördubbling jämfört med mätningen i första kvartalet (åtta procent).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063