23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ikea på offensiven i Storbritannien

De brittiska konsumenterna har fått mindre pengar i sina plånböcker. Därför tar Ikea tillfället i akt och förbereder en storoffensiv för att erövra de kräsna britterna.

– Vi är redan störst på möbelhandel här, men 6 procents marknadsandel är inte så märkvärdigt. Vi måste bli mer brittiska, säger Martin Hansson, Ikeas Storbritannien-chef till Dagens industri. Ikeas satsning ska inledas efter sommaren och innebär sänkta priser, köksinstallation till självkostnadspris och personal shoppers. Ikea har i dag 18 varuhus i Storbritannien och ett på Irland. Under det senaste räkenskapsåret omsatte Ikeas brittiska verksamhet cirka 12 miljarder kronor. Nettovinsten landade på 360 miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web01