23948sdkhjf

Hallå där…

… Johan Rosenblom, marknadschef på Media markt, som efter Onoffs konkurs nu hjälper Onoff-kunder med hantering av garantiärenden.

Varför gör ni det, är det ett reklamjippo? – Media markts fokus är och ska alltid vara ovillkorlig kundorientering. Just nu finns mängder av kunder därute som är undrande kring hur de ska få hjälp med garantiärenden på sina produkter inköpta på Onoff. Då vill vi stå fram och erbjuda dessa kunder service på Media markt istället. Det tycker vi är självklart – vem vill inte hjälpa sina kunder? Media markts intåg på den svenska marknaden pressade priserna rejält. Har ni dåligt samvete för att Onoff har kastat in handduken? – Nej, inte dåligt samvete. Media markts erbjudande är visserligen oerhört starkt, det största sortimentet av världsledande kvalitetsmärken till de lägsta priserna, men personligen så tror jag att man skulle ha kunnat rädda Onoff om man på ett betydligt tidigare stadie differentierat erbjudandet tydligare. Det finns gott om exempel på företag i branschen som gjort detta framgångsrikt, hur kunde till exempel Kjell & Co. bygga en så stark position på tillbehör när du har både Onoff, Siba och Expert som kunde ha tagit den? Eller näthandeln, vi finns inte ens där än men den omsätter cirka 20 procent av totalmarknaden. Har man funnits i Sverige sen åttiotalet borde man ha ägt detta tydligare, totalt eller i vissa attraktiva produktkategorier, men nu tycker jag att det finns andra nyare företag som exempelvis tretti.se som känns fräschare än de gamla hemelektronikföretaget. Det handlar inte bara om pengar och resurser, du måste skapa ett varumärke med dragningskraft också, det upplever jag att vi gjort på Media markt. Däremot har vi stor respekt för detta ur ett mänskligt perspektiv, en konkurs är alltid en tragedi för de flesta inblandade. Dessutom finns det en mängd undrande kunder därute som vi vill erbjuda Media markts serviceerbjudande. Hur påverkar Onoffs konkurs Media markt? – Det påverkar inte oss som företag eller vår strategi men det frigörs såklart en volym i marknaden som andra aktörer kommer att söka upp. Hur vill du att den svenska hemelektronikmarknaden ska utvecklas framöver? – Vad jag personligen vill har sannolikt mindre betydelse, önskvärt för Media markt är en fortsatt lyckosam expansion, sannolikt i konkurrens med andra aktörer som lyckas ta starkare och mer differentierande positioner än vad exempelvis Onoff hade, samt självklart tuff men fair konkurrens med brittiska Dixon group som är vår huvudkonkurrent i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058