23948sdkhjf

Svenska Spotify lanseras i USA

Efter många om och men lanseras idag den svenska musiktjänsten Spotify i USA – världens största musikmarknad.

Spotify grundades 2006 och hade i mars en miljon användare som betalade för tjänsten, och sju miljoner som använder gratisversionen. Hittills har tjänsten varit tillgänglig i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Holland. Lanseringen i USA har dröjt, eftersom förhandlingarna med de amerikanska skivbolagsjättarna har gått trögt. Men nu är allt klart och Spotify kan ge sig in i USA, som är världens största musikmarknad. Spotify planerar att locka till sig 50 miljoner amerikanska användare inom ett år, skriver Computer Sweden. Men konkurrensen på den amerikanska marknaden är stenhård och Spotify kommer att möta motstånd hos tjänster som exempelvis Rdio, Napster och MOG. – Må bäste man vinna. Vi kommer med en stark produkt, och hoppas att konsumenterna i USA är lika positivt inställda som de har varit i Europa, säger Pär-Jörgen Pärson på riskkapitalbolaget Northzone, delägare i Spotify, till TT. Inledningsvis kommer gratisversionen av musiktjänsten vara tillgänglig med hjälp av inbjudningar. Betalversionen kommer att finnas i två versioner, med eller utan tillgänglighet i mobilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079