Varannan kund vill inte ha kvitto
En av tio kunder blir inte erbjuden kvitto vid köp av en vara och var fjärde kund tror att det är vanligt eller mycket vanligt att en butik inte slår in ett köp i kassaapparaten. Det visar en ny undersökning från Skatteverket. – De allra flesta företag sköter sig, men ett antal oseriösa aktörer skor sig på andras bekostnad. Mätningen bekräftar att det fortfarande finns de som inte följer lagen, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket. Kassalagen har gällt i drygt ett och ett halvt år, den innebär bland annat att handlaren har skyldighet att erbjuda kunden kvitto. Enligt undersökningen är det vanligaste skälet till att inte kunden tar kvitto att man inte vill ha något. 26 procent tar alltid kvitto medan 5 procent glömmer att fråga. På frågan om kassakvitto spelar någon roll för en sund konkurrens mellan företagen, svarar åtta av tio att det spelar stor eller mycket stor roll. I en rapport före sommaren framkom det att staten varje år förlorar 20 miljarder skattekronor på grund av köp som inte slås in i kassan och som därmed inte heller inte redovisas av företagen. Mätningen baserar sig på 1 000 telefonintervjuer. Läs hela undersökningen på http://www.skatteverket.se/omskatteverket/press/pressmeddelanden/riks/2011/2011/attaavtiotrorattkvittoframjarschysstkonkurrens.5.70ac421612e2a997f85800099724.html