Konsumentförening kritiserar extrapriser
Konsumentföreningen Stockholm, KFS, kommer i dag att överlämna en rapport till Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen, Konsumentverket samt livsmedelskedjor där föreningen kritiserar matkedjornas system med kampanjvaror. Dels anser KFS att prisinformationen är förvirrande, dels att det är konsumenten som i slutänden blir lidande av högre matpriser. – Prisinformationen i livsmedelsbutikerna är många gånger förvirrande. Skyltar och uttryck signalerar ”billigt” trots att det är ordinariepris och det kan vara svårt att se hur mycket man egentligen tjänar på att köpa extraprisvaror, säger Louise Ungerth, chef för Konsument och miljö hos Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande. När föreningen besökte ett trettiotal livsmedelsbutiker i Stockolmsområdet fann den att ordinariepris ofta saknades för kampanjvaror, att skyltar för varor till ordinariepris och för kampanjvaror ofta är förvillande lika och att flerköpspriserna, ”köp fler och spara mer”, ökar. Vinsten blir väldigt liten eller så blir det riktigt dyrt för kunden att enbart köpa en vara. – Nu är det dags för en skärpning, säger Louise Ungerth.