Betaltjänstlagen ses över
Det kan till exempel handla om sms-betalningar för bussbiljetter och parkering, där den extra avgiften går till en mellanhand, och om betalningar till flygbolag som inte lyder under svensk lag. – Vi har en del klagomål på Ryan Air och Norwegian som istället valt att följa bestämmelserna i de land där deras huvudkontor ligger, säger Conny Karlsson , jurist på Konsumentverket. Att favorisera kunder som väljer att inte betala med kort, genom ett lägre pris, förekommer också. Bortåt 150 anmälningar om olagliga kortavgifter har hittills kommit in till Konsumentverket under året. Bland de anmälda finns också butiker som fortsatt att ta ut extraavgifter vid kortbetalningar. Det var i augusti förra året som betaltjänstlagen kom. Den förbjuder företag att ta ut extra avgifter för kortbetalningar och vid köp med mobiltelefon. Konsumentverket och Finansinspektionen ber nu regeringen se över betaltjänstlagen för att täppa till luckorna. – Vår kartläggning visar att det finns goda skäl att följa upp lagen och se hur den hanteras, säger Conny Karlsson.