23948sdkhjf

Svenskarna spenderar mer

Svenskarna lade ner mer pengar på kläder, skor, möbler och mat under andra kvartalet i år än förra. Volymmässigt var den konsumtion som handlar om fritid, underhållning och kultur en vinnare.

Det visar Scb:s nya siffror för april-juni i år. Mat är en stor utgiftspost för hushållen. Under april-juni handlade svenskarna mat för 50 754 miljoner kronor inklusive moms. Det ska jämföras med 49 269 samma period förra året. Skor och kläder betalade man 20 579 miljoner kronor för (20 008). Hos möbelhandlare och i butiker som säljer hushållsartiklar spenderades 20 247 miljoner (19 873) miljoner kronor. Men handeln har starka konkurrenter om kronorna. Plånböcker och kort användes mer på restaurangbesök, utefikande och hotellnätter: 22 190 miljoner kronor inklusive moms jämfört med 21 140 miljoner kronor samma period förra året. Den post som Scb kallar ”Fritid, underhållning och kultur” är en annan betydande utgiftspost för hushållen. 46 047 miljoner kronor lade man ner på detta (44 899). Scb mäter också konsumtionen i volym, i fasta priser. Här ökade svenskarna sin konsumtion av mat och icke alkoholhaltiga drycker med 1,8 procent. Motsvarande siffror för skor och kläder var 0,3 procent och för möbler 3,0 procent. Hotell, caféer och restauranger ökade med 2,2 procent. Den sektor som sammanfattas som ”fritid, underhållning och kultur” visar en av de största volymökningarna: 4,7 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.16