Ramadan - en möjlighet för handeln
Det säger Meta Troell på Svensk handel som i många år arbetat speciellt med mångkultur i handeln. I år infaller Ramadan i augusti. Fastemånaden avslutas med tredagarsfesten eid al-fitr. – Den festen firas av många, även de som inte har fastat. På samma sätt som många firar jul utan att ha en enda tanke på Kristus, säger Metra Troell. För sammantaget innebär högtiden inte bara fasta och försakelser utan också fest: god mat, presenter till barnen, fina kläder – kort sagt alla möjligheter för handlarna. – Nu i år när jag ringt runt slås jag av en större medvetenhet hos handlarna, säger Meta Troell. Om man förut kanske sa ”jaha, jaså men inget för oss” har man i år förberett sig. Handlarna har tagit hem dadlar, sett till att lammköttet inte ska ta slut och kanske nämner högtiden i sitt reklamblad. Inga svårigheter egentligen, men det finns några saker att tänka på. Som att godiset till barnen gärna ska vara choklad och naturgodis, smågodis innehåller en del animaliska produkter som inte passar in. När man vill illustrera med festliga bilder väljer man ofta champagne och vinglas, som till nyår. Här får handlaren, och reklambyrån, hitta andra illustrationer som kommunicerar fest. – Nästa steg blir att man vågar marknadsföra det ännu tydligare. Och jag väntar fortfarande på att andra branscher ska ta tillfället i akt, säger Meta Troell och nämner att den här tiden på året också innebär att många ser om sina hem, köper nya kuddar gardiner och dekorerar.