Björn Borg ligger stadigt
Björn Borgs nettoomsättning för årets första sex månader ökade med 1 procent till 101,9 miljoner kronor. I fjol var siffran 100,8 miljoner. Resultatet efter skatt minskade från 10,8 miljoner kronor i fjol till 6,5 miljoner i år.
Rörelseresultatet nådde 8,2 miljoner kronor, jämfört med 13,9 miljoner under samma period förra året. En ordentlig minskning, som främst förklaras med satsningar på Björn Borg sport samt den engelska verksamheten: – Omsättningen exklusive valutaeffekter ökade med 11 procent. Flera av våra nya marknader har utvecklats starkt. Rörelseresultatet exklusive påverkan från satsningar på Björn Borg Sport och investeringar i England var 12,9 MSEK mot 13,9 MSEK 2010, vilket vi ser som tillfredsställande i nuvarande marknadsläge. Under sommaren lanserades en uppmärksammad kampanj, BjörnLovesJohn, som ett led i vårt varumärkesarbete, kommenterar vd:n Arthur Engel.