23948sdkhjf

Uppåt för hemelektronik på nätet

Det går som tåget för e-handel med elektronik. Under andra kvartalet 2011 ökade den med 8 procent.

Handeln med hemelektronik på nätet fortsätter att växa, under andra kvartalet 2011 ökade den med 8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Hemelektronik är det enskilt största segmentet inom näthandeln med en omsättning på 6 miljarder kronor per år. Det framgår av e-barometern för andra kvartalet som Posten, i samarbete med HUI och Svensk Distanshandelsförening, publicerar den 6 september. Sex av tio konsumenter har någon gång köpt hemelektronik på nätet.Drygt var tredje konsument anger att lägre pris är den viktigaste anledningen till att de väljer att köpa hemelektronik på nätet. Det är en betydligt högre andel än för många andra segment. Men det är enkelheten som är det viktigaste skälet till att konsumenter väljer att handla på nätet framför den fysiska butiken. - Krympande marginaler är en ständig utmaning för den som säljer hemelektronik. Resultaten i e-barometern visar ändå att det finns alternativ för de företag som inte kan eller vill konkurrera enbart med lägsta pris. Produkterna är ofta avancerade och vissa konsumenter säger sig avstå från nätköp för att de vill ha råd och support. Det finns potential att fånga upp dessa konsumenter med mer information, instruktioner och trygga returvillkor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062