23948sdkhjf

Fortsatt ökning av konsumtionen

För åttonde kvartalet i rad uppvisar Sverige en konsumtionsökning enligt Visa Europes Sverigeindex för andra kvartalet 2011. Kategorin Mat och dryck uppvisar en stadig tillväxt medan kläder och skor fortsätter att backa.

Svenskarnas konsumtion steg med två procent jämfört med samma period förra året. Det är också en viss ökning jämfört med första kvartalet, då tillväxtsiffran var 1,5 procent. Visas Sverigeindex bryts även ner i åtta konsumtionskategorier varav fyra uppvisade tillväxt under andra kvartalet; Hotell & restaurang, Mat, dryck & tobak, Transport & kommunikation samt Övriga varor & tjänster. Hem & hushåll uppvisade den största minskningen, och har nu minskat tre kvartal i rad. Även i konsumtionskategorierna Kläder & skor samt Kultur & fritid minskade konsumtionstillväxten. Likt föregående kvartal stod Hotell & restaurang för den största tillväxten; konsumtionen steg med 11,9 procent jämfört med samma period förra året, vilket är den snabbaste ökningen hittills inom kategorin. Det är femte gången Visa Europe presenterar Sverigeindex genom att analysera transaktionsdata för de åtta miljoner Visakort som finns i omlopp i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062