23948sdkhjf

Utan hållbart tänk stannar handeln

Hållbar handel är inte så länge till bara en aktuellt trend utan på sikt en överlevnadsfråga.

Uttrycket ”hållbar utveckling” myntades redan på 1980-talet. Definitionen var att kunna tillgodose dagens behov och förbättra vår levnadsstandard, utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov och sin chans att få det lika bra. Den hållbara utvecklingen handlar inte bara om att minska påverkan på naturen och människors hälsa, utan också att hushålla med de materiella resurserna och att skapa ett dynamiskt samhälle för alla. Handeln har på senare år kritiserats för att skapa en konsumtionshysteri som gör människor stressade, kostar mycket pengar och innebär en överproduktion av varor och långa transporter som kan skada naturen genom ökat utsläpp av koldioxid och gifter. Därför är det föga förvånande att just handeln tillsammans med sina leverantörer verkligen har tagit tag i frågan och aktivt arbetar med att skapa hållbara produktionsmetoder och leveranssätt samt att påverka konsumenterna att handla hållbart. Olika miljömärkningar, ekologiska produkter av alla slag – från kläder och skor till möbler och livsmedel, gröna transportsätt, mindre energikrävande produktion – är bara några exempel, listan kan göras lång. Att verkligen klargöra för konsumenterna att handeln tar frågan på allvar och arbetar med hållbarhetsfrågorna är av yttersta vikt för att inte hämma konsumtionen. Speciellt i tider som dessa med en allmän ekonomisk oro. Många handelsföretag är duktiga på att berätta vad man gör och presenterar årliga hållbarhetsrapporter. Medan andra jobbar i det tysta utan att egentligen komma till tals i frågan. Om ett par veckor arrangeras Scandinavian retail forum i Stockholm för andra gången. I år ligger fokus på hållbar handel och här kommer förutom internationella experter som talar om hållbarhetstrenderna även flera svenska handelsföretag att dela med sig av sina tankar och erfarenheter om att arbeta mer hållbart. Även om hållbarhet allt mer blir en konkurrensfördel är det glädjande att handeln tillsammans kan jobba med frågan. Tillsammans är man alltid starkare och hållbar handel är inte så länge till bara en aktuellt trend utan till och med på sikt en överlevnadsfråga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064