Finansoro skapar smartare konsumenter
De senaste årens ekonomiska instabilitet har förändrat köpbeteendet hos konsumenterna. Några av anpassningarna blev bestående när ekonomin vände uppåt, och förstärks nu när det återigen råder ekonomisk osäkerhet i världen. Den viktigaste förändringen är att konsumenterna har blivit mer rationella och värdestyrda när de handlar. Av de som förändrade sitt beteende under lågkonjunkturen behöll 36 procent sitt nya beteende även då ekonomin förbättrades. Det visar en studie om hur globala trender påverkar den svenska detaljhandeln från PwC i samarbete med HUI Research. Kundernas taktik i lågkonjunkturen var att byta till billigare varor, billigare butiker, göra noggrannare val och söka mer värde för pengarna. Det sistnämnda är ett beteende som har stannat kvar. 41 procent angav att de i större utsträckning söker efter mer värde för pengarna. Denna trend drivs dessutom på och underlättas av att konsumenterna ägnar sig allt mer åt så kallad pretrading, vilket innebär att de lägger mer tid på att jämföra produkter, priser och kvaliteter före köp och därmed rör sig mellan e-handelssiter, fysiska butiker, shoppingbloggar och sociala medier i jakten på rätt produkt till rätt pris. För detaljhandeln betyder det att e-handelssidorna blir viktigare skyltfönster och marknadsföringskanaler än försäljningssiffrorna faktiskt indikerar.