23948sdkhjf

Åhlens i kampanj med Myrorna

Åhléns och Myrorna går samman i en kampanj som omfattar tio städer. Målet är att öka återanvändningen av kläder och lockbetet blir en rabattcheck på Åhléns.

– Checken är ingen långsiktig lösning, men en positiv första morot, säger Emma Enebog på Myrorna i Gävle, till Arbetarbladet. Under nästa vecka får Åhlénskunder som lämnar in överblivna kläder i butiken en värdekupong. Personal från Myrorna, som i Gävle håller till vägg i vägg med Åhléns, finns på plats. Kupongen kommer att fortsätta delas ut fram till 25 september. Rabattchecken är värd 50 kronor – men för att kunna använda den måste man handla nya varor på Åhléns för 400 kronor. Kunderna stimuleras till att köpa nytt. Hur går det ihop med miljötänk och second hand? – Visst är det så att vi vill sälja, vi är ju ett modeföretag. Samtidigt kommer ju de gamla kläderna till användning. Vi hoppas med checken som belöning att folk som annars aldrig återvinner kläder nu vill lämna in dem, säger Åsa Ingemarsson, varuhuschef på Åhléns i Gävle. Hon vill framhålla Åhléns miljötänk och påpekar att kedjan redan i dag har ett samarbete med Myrorna. Butikernas överblivna kläder och andra försäljningsartiklar lämnas dit. Myrorna och Åhléns hänvisar till uppgifter från Naturvårdsverket om att svenskarna slänger åtta kilo kläder per år och person. Endast tre av dem återvinns. – Vi vill samverka med flera parter, bland annat modebranschen, för att öka återanvändningen. En kampanj är ett inledande viktigt steg, säger hållbarhetsstrategen Emma Enebog på Myrorna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078