23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trafikbutikerna vänder uppåt

Under andra kvartalet ökade servicehandeln med 1,5 procent och trafikbutikerna vände en negativ trend. Men trots en god utveckling ökar pessimismen bland de enskilda handlarna.

Under andra kvartalet år 2011 ökade servicehandeln med 1,5 procent jämfört med samma kvartal förra året. Servicehandeln har därmed börjat återhämta sig från den svacka som inleddes under kvartal fyra förra året. Den starkaste utvecklingen uppvisade segmenten Fast Food samt Café, som båda ökade med 2,7 procent. Segmentet Trafikbutiker lyckades också vända en negativ trend och växte med 0,3 procent under kvartalet – en signifikant vändning med tanke på tillbakagången med 2,5 procent under det första kvartalet. Trots att försäljningen i servicehandeln steg under det gångna kvartalet ökade pessimismen bland enskilda näringsidkare. Framtidsindex mäter företagens förväntningar på försäljningen under det kommande halvåret. Medan optimisterna överväger bland kedjeföretagen – framtidsindex landar på 50 procent bland dem – överväger pessimisterna bland de enskilda så att framtidsindex landar på minus 6 procent. −Att många enskilda näringsidkare känner minskad framtidstro inför det kommande halvåret är en ny utveckling. Det osäkra läget i ekonomin, i synnerhet kring framtida räntehöjningar och skattesänkningar, gör att utvecklingen under det kommande halvåret blir svår att bedöma, säger Bengt Hedlund, VD för Sveriges Servicehandel & Fast Food.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063