H&M-kedjor går med förlust
De båda H&M-ägda butikskedjorna Weekday och Monki är förlustaffärer för klädföretaget. Senaste räkenskapsåret backade butikerna med 122 miljoner kronor.
Integrationen och den snabba internationella expansionen av butikskedjorna Weekday och Monki är en förlustaffär för H&M, skriver Dagens Industri. H&M särredovisar själva inte hur det går för de externa varumärkena, men tidigare ägaren Fabrickoncernen redovisar fortfarande till Bolagsverket. Där framgår att butikskedjorna Weekday och Monki under 2010 gick back med 122 miljoner kronor. Däremot går klädmärket Cheap Monday, som säljs inte bara i de egna butikerna utan också av återförsäljare i 35 länder, med vinst. I förra veckan öppnade Monko och Cheap Monday sina första butiker i London och nästa vecka invigs Monki:s nya flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm.